10 miljoner i jackpot
Lördag 24 juni 2018

Ny spellag från och med 1 januari 2019


Riksdagen beslöt i dag att Sverige får en ny spellag från och med 1 januari 2019.

– Min uppmaning till alla aktörer inom branschen – från spelbolag till mediehus – är att vi nu så snabbt som möjligt börjar följa den nya lagen. Det finns ingen anledning att vänta ytterligare ett halvår. Det vore en tydlig signal till alla i vårt samhälle att vi är redo att ta ansvar, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

I dag har riksdagen formellt beslutat om att öppna upp den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet faller. Från och med den 1 januari 2019 kommer kommersiella spelbolag kunna erbjuda spel i Sverige genom en laglig licens. För de etablerade monopolaktörerna innebär detta stora förändringar. Förbehållet lotter, nummerspel, automater och landbaserat kasino som fortsatt är exklusiva för ideell sektor och Svenska Spel kommer spelmarknaden att vara konkurrensutsatt. För ATG innebär det att man blir ett spelbolag som alla andra på den nya licensmarknaden.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla politiker som visar att det går att fatta bra beslut över partigränserna. Den nya lagen ger ATG nya möjligheter att leverera spännande spelupplevelser på ett schysst och smidigt sätt – som är bra för spelarna, sporten och samhället. ATG kommer fortsätta att vara ett hästspelsbolag men vi tittar nu på hur vi kan bredda vår produktportfölj inför 2019, säger Hasse Skarplöth.

ATG har sedan 2010 aktivt arbetat tillsammans med sina ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp för att en ny spelmarknad ska införas i Sverige.

– Det är bra att vi nu på lång sikt får en spelmarknad med mer lika villkor. Men jag fasar inför den kommande hösten där fler lycksökare kommer låta spelansvaret få stå åt sidan i syfte att tjäna snabba pengar genom att ösa ut bonuserbjudande över kunderna och där spelreklamen ökar. Attityden till spel hos svenska folket sjunker. Den kurvan riskerar att bli allt brantare om inget görs, säger Hasse Skarplöth.

Hasse Skarplöth ser tre saker i den nya lagen som alla bolag så snabbt som möjligt kan börja efterleva:
1. Att bara erbjuda bonus vid första speltillfället för en ny kund
2. Att följa de nya riktlinjerna för marknadsföring och se till att reklamen blir måttfull
3. Att mediehusen tackar nej till reklam vars innehåll inte följer den nya spellagen

– Det vore en signal till alla – kunder, politiker, samhället och oss själva – att vi vill ta ett ansvar och samtidigt visa respekt för den nya lagen. Och att vi är redo att göra det nu, och inte om ett halvår. Detta är inte bara en fråga för bolagens ledningar och styrelser utan också för ägarna. Vill man verka i en bransch med dåligt rykte eller vill man vara med och skapa en schysst och hållbar spelbransch? För mig och mina ägare är svaret givet. Vi tror på att våra kunder ska må bra i sitt spelande och att kunder som mår bra är bra för vår affär, säger Hasse Skarplöth.

”AB Trav och Galopp (ATG) ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG erbjuder spel hos drygt 2 000 ombud, i digitala plattformar samt på 37 trav- och galoppbanor runt om i landet. Under 2017 genomfördes cirka 20 000 lopp med spel. Koncernen omsatte 2017 4,2 miljarder kronor. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATG:s överskott, 2 miljarder kronor (2018), går tillbaka till hästsporten.

ATG

Author: SverigeTravet

SverigeTravet är en sajt för alla med målet att bli en vinnare.

Share This Post On

1 Comment

  1. Äntligen händer det, murar rivs – tankarna går till historiska händelser som Berlinmurens fall. Uppmaningen till andra aktörer som faktiskt erbjuder bonus och förmåner till befintliga spelare känns dock som ett slag i luften av herr ATG.

    Nog för att inte ATG gynnar befintliga spelare och har väl så aldrig gjort så är detta lönsamt för andra spelbolag. Om Hasse mot all förmodan kan få andra spelaktörer vid sidan om att skärpa sig snarare än att elda på inför att den nya lagen träder i kraft vid årsskiftet återstår att se.

    Vi ställer oss till skaran som tror att övriga spelbolag undantaget Svenska Spel kommer köra vad som går fram till årsskiftet.

    Hasse kan samtidigt fundera över egna initiativ som Winterburst och liknande, där han låser in pengar istället för att sätta ut dem på marknaden för omsättning – vet inte om detta är vidare schysst mot spelare heller eller om det är för att han själv och ATG vill kunna mangla ut reklam om ”superjackpot” då och då för att elda på spelandet. För att inte tala om ett rött spel som ”virtuell racing” framtaget för att låta speltorskar omsätta – vi kan inte se en enda traventusiast som skulle falla för Hasses animerade hästspel.

    Vidare kan ATG ställa sig frågan gällande den kundundersökning som de skickade ut på förmiddagen idag där det förekommer ren reklam för ”andelsspel” på ATG – Detta kan ju inte tolkas på annat vis än att ATG vill lyfta fram sin ”nya” produkt i en kundundersökning vilket i vår värld smakar beskt. Att man inte heller lyckats stava till Stryktipset noterades.

    Nu när ATG ändå högtravande pratar om att vara schyssta så efterlyser vi transparens gällande Harry Boy – Kan vi någonsin få veta andel system, andel förluster, procent miljonvinster av inlämnade Harry-spel eller kommer det fortsättningsvis bara vara artiklar på Aftonbladet när Harry Boy vinner stort. I det minsta så efterfrågar vi om ATG framgent kan skilja på Spik Harry och Harry Boy när dessa nyheter manglas ut som ett bra sätt att vinna miljoner på och då även hur stort inflytande Harry egentligen har haft på kupongen.

    Post a Reply

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *